Visi supranta, kad tik nuolat autoservise apžiūrimas automobilis yra saugus eksploatuoti. Kuo automobilio defektas ar problema identifikuojami anksčiau, tuo, tikėtina, ją bus galima paprasčiau, lengviau, ir, žinoma, pigiau išspręsti, o Jūsų automobilis ilgiau tarnaus ir turės didesnę vertę jį parduodant. Be to, tinkamai prižiūrimas automobilis taip pat yra ekonomiškesnis, todėl sutaupysite ir išlaidų degalams. Vis dėlto siekiant pataupyti, neretai gali kilti pagunda praleisti profilaktinį vizitą autoservise, tačiau tokiu atveju rizikuosite vėliau susidurti su kur kas didesnėmis automobilio remonto sąskaitomis. Visgi apsisprendus dėl automobilio remonto, daug galvos skausmo dažnam kelia ne tik pačios remonto išlaidos, bet ir netinkamai ar nekokybiškai atlikti automobilio remonto darbai ar autoservisų paslaugų kainos. Taigi kaip to išvengti ir užbėgti įvykiams už akių? Ar iš tikrųjų brangesnės autoserviso paslaugos reiškia ir aukštesnę remonto darbų kokybę ir ką daryti, jei jie buvo atlikti nekokybiškai?

 

Vokietijoje atliktas tyrimas, kurio metu buvo analizuojamos septynių dažniausiai nustatomų transporto priemonių defektų, susijusių su vieno iš „Volkswagen“ markės automobiliu, remonto kainos 20 didžiausių Vokietijos miestų, atskleidė, kad autoservisų darbų kainos priklauso ir nuo paties miesto bei jo dydžio. Pavyzdžiui, nustatyta, kad Bavarijos autoservisų kainos už tuos pačius darbus buvo didesnės nei Hanoveryje ar Hamburge. Tai galima daryti prielaidą, kad didesnė konkurencija automobilių remonto srityje, didesnis servisų pasirinkimas ne visada reiškia mažesnę kainą vartotojui, o didesnė kaina – nebūtinai geresnę kokybę.

 

Kaip bebūtų kiekvieno automobilio bendros techninės priežiūros išlaidos skiriasi ir tam įtakos turi ne tik miesto dydis, konkurencija tarp autoservisų - jos priklauso nuo Jūsų automobilio markės, modelio ir metų, taip pat autoserviso darbo sąnaudų. Be to, remontuojant vienus automobilių modelius reikia daugiau žinių ir geresnio profesinio pasirengimo, kitus – specifinių žinių nereikia, kai kurių automobilių atsargines dalis įsigyti lengviau įsigyti, kitų gali tekti palaukti savaitę ar net daugiau. Be to, įprastai transporto priemonių remonto išlaidos Europos Sąjungos šalyse pagamintiems automobiliams paprastai yra didesnės nei Azijos šalyse ar net JAV pagamintų transporto priemonių. Tai dar kartą rodo, kad skirtingų markių ir tipų automobilių remontų kainos gali gerokai skirtis, nors remonto kokybė abiem atvejais bus vienoda, t. y. kainą lemia ne darbų kokybės lygis.

 

Visais atvejais prieš pradedant remonto darbus autoservise, būtina sutarti ir serviso specialisto prašyti išsamiai aprašyti, kiek kainuos visi reikalingi darbai, kokie atsarginių detalių kiekiai bus reikalingi. Remonto darbų užsakyme turėtų būti nurodyti atliktini darbai ir planuojama jų atlikimo data. Kuo tiksliau nurodoma autoserviso paslaugų apimtis, tuo lengviau išvengti vėlesnių ginčų dėl užsakymo apimties. Be to, taip dar prieš pradedant automobilio remontą galėsite įvertinti ir pasitarti su specialistais, kolegomis ar draugais, daugiau išmanančiais automobilių remonto specifiką, bei įvertinti autoserviso kainas. Galų gale – turėsite galimybę kainas patikrinti ir internete.

 

Autoserviso pareiga yra patarti automobilio savininkui ir jis privalo klientui planuojamus atlikti darbus paaiškinti tiek technine, tiek ekonomine prasme. Klientas turėtų gauti išsamią informaciją apie reikalingų remonto darbų rūšis ir apimtis, taip pat, ar įmanoma sugedusią dalį taisyti, ar būtiną ją keisti nauja. Be to, autoservisas paprastai turi su klientu aptarti ir galimas nenumatytas išlaidas ir - jei yra kelios alternatyvos - pigiausią remonto darbų būdą. Jei autoservisas nustato ir remonto darbų metu paaiškėja, kad sutarta kaina bus viršyta arba kad turi būti atlikti kiti nei užsakyme nurodyti darbai, apie tai Jūs turite būti informuotas prieš atliekant atitinkamus papildomus darbus.

 

Žinoma, galite autoservisui leisti iškart daryti viską, ką reikia padaryti ir kas nebuvo iš anksto sutarta, bet paaiškės, kad yra būtina, norint kad automobilis būtų nepriekaištingos techninės būklės. Tokiu atveju Jūs turėsite sumokėti, jei darbai buvo reikalingi. Tik tuo atveju, jei jūs tik paprašėte autoserviso atlikti tam tikrą konkretų darbą, o jie atliko ir papildomus darbus be Jūsų sutikimo, galite kvestionuoti jo apmokėjimą.

 

Ir visgi ką daryti, jei remonto darbai atlikti, o automobilis vėl sugenda bei paaiškėja, kad autoserviso atlikti remonto darbai nebuvo kokybiški arba dėl kokybės kyla pagrįstų abejonių? Žinoma, pirmiausia visada reikia bandyti tartis ir prašyti ištaisyti trūkumus darbus atlikusio autoserviso. Jei to padaryti nepavyksta, pirmas patarimas - tartis ir prašyti autoserviso, kad nepriklausomas ekspertas ar inžinierius pateiktų ataskaitą, įrodančią, kad remontas buvo atliktas tinkamai. Jūs ir autoservisas turėtumėte susitarti dėl to, kas atliks ekspertizę ir parengs šią ataskaitą, kaip bus padalytos išlaidos ekspertui ir ar abi pusės sutiks su išvadomis. Jei dėl visko susitarti pavyksta ir iš ataskaitos paaiškėja, kad remonto darbai nebuvo atlikti tinkamai, tada autoservisas turėtų sutvarkyti automobilį. Kitas kelias yra kreiptis į vartotojų teises ginančias valstybines institucijas, kad būtų apgintos Jūsų, kaip vartotojo pažeistos teisės. Lietuvoje tai atlieka Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba.

 

Trečias kelias - prašyti darbus atlikusio autoserviso grąžinti bent dalį Jūsų sumokėtos sumos, kadangi apskritai, remiantis įstatymų nuostatomis, Jūs turite teisę į kainos sumažinimą, jei darbas akivaizdžiai nebuvo atliktas kokybiškai. Žinoma, visada išlieka galimybė kreiptis į kitą autoservisą prašant pateikti rašytinę naujai reikiamų atlikti darbų sąmatą su kainomis ir kiekiais. Tai įrodys, kad tą patį remontą reikia atlikti iš naujo, ir tai gali padėti susitarti su nekokybiškai darbus atlikusiu autoservisu siekiant, kad problema būtų išspręsta.

 

Kaip bebūtų privalu žinoti ir tai, kad jei su autoservisu susitarėte dėl remonto darbų sumos prieš atliekanti darbus, ją turėsite sumokėti. Taip yra todėl, kad Jūs iš esmės sudarote sutartį - net jei nieko nepasirašote – ir paliekate savo nuosavybę tvarkyti. Galite paprašyti, kad jie sumažintų kainą, bet jie to daryti neprivalo. Jei kyla abejonių dėl kainos – apie tai arba dėl nuolaidos turite diskutuoti dar prieš pradedant darbus, priešingu atveju galite likti nieko nepešęs.