Ratų suvedimas (geometrija)
Degalų sąnaudos, padangų tarnavimo trukmė, o ir pats važiavimo komfortas daug priklauso nuo teisingo ratų suvedimo. Važiuojant automobiliu, ypač miestuose, neišvengiama ratų smūgių į gatvėse esančias duobes, o ypač didelę vibraciją ratai patiria važiuojant žvyrkeliais ar grunto keliais. Tai, be abejo, turi didelę įtaką ir ratų geometrijai, kurios laikus neatstačius, kyla pavojus ne tik vairuotojų, bet ir kitų eismo dalyvių saugumui.
Ratų suvedimą rekomenduojama atlikti kas 15-20 tūkst. km arba dažniau, jeigu jaučiate, kad automobiliu važiuojant tiesiai jį traukia į šoną, stabdant jis ima krypti. Dažna ratų geometrijos indikacija yra ir netolygiai susidėvėjusios automobilio padangos. Be to, jei pastebite padidėjusias kuro sąnaudas, remontavote automobilio važiuoklę ar neseniai turėjote eismo įvykį, Jums taip pat reikėtų kreiptis į autoservisą dėl ratų geometrijos sureguliavimo ir atstatymo.
Automobilio ratai kelio dangos atžvilgiu yra beveik statmeni, o vienas kitam - lygiagretūs. Siekiant užtikrinti reikiamą transporto priemonės stabilumą, ratai yra nustatomi tam tikru kampu kėbulo ir važiuoklės elementų atžvilgiu. Trumpai tariant, ratų suvedimas arba geometrija tai ne kas kita, kaip ratų ir atskirų pakabos dalių tarpusavio padėtis viena kitos atžvilgiu.
Paprastai atliekant ratų geometriją yra reguliuojamas ratų suvedimas, kasteris ir išvirtimas.
Ratų suvedimas
– tai atstumas tarp tos pačios ašies (pavyzdžiui, priekinės) ratų užpakalinių briaunų, atėmus atstumą tarp priekinių briaunų. Tinkamai atlikto suvedimo rezultatai turėtų būti lygūs „0“. Ratų išvirtimas – tai yra kampas, tarp vertikalės ir automobilio ratų sukimosi plokštumos. Jis yra neigiamas, jei ratai viršutine puse nukreipti į vidų arba teigiamas, jeigu viršutinė pusė nukreipta į išorę. Reguliuojant ratų išvirtimą siekiama, kad jis būti nulinis, kadangi tokiu būdu garantuojamas minimalus padangų dėvėjimasis. Tuo metu neigiamas išvirtimas gerina automobilio stabilumą posūkiuose. Kasteris – tai kampas tarp vertikalios tiesės ir rato sukimosi išilginės automobilio ašies projekcijos. Kasteris atsako už automobilio stabilumą kelyje bei pasukimo kampą. Paprastai atliekant ratų suvedimą pirmiausiai yra sureguliuojamas ratų kasterio kampas, tada išvirtimas ir tik paskui suvedimas.
Autoservisuose ratų suvedimas paprastai atliekamas pasitelkiant modernius stendus, užtikrinančius aukštą atliekamų darbų kokybę. Jais matuojami tarpašiniai atstumai ir įstrižainės, ašių prasislinkimas viena kitos atžvilgiu, rato trinties spindulys, kasterio kampo eiga, vairavimo ašies pokrypis, tarpuvėžio plotis, ratų bazės ilgis, priekinės ir galinės ašių rato atsilikimas, eigos aukštis, centrinės linijos padėtis ir kt.
Atlikę ratų suvedimą iškart pajusite skirtumą – automobilis taps manevringesnis ir jį vairuoti bus gerokai maloniau, o svarbiausiai – saugiau.